Monday 24 November 2008

BAHASA MELAYU MELAWAN BALIK

Isu bahasa Melayu dan bahasa Inggeris di sekolah mengelirukan ramai rakyat jelata. Cendekiawan, pencinta dan pejuang bahasa terus meningkatkan kritikannya dan sekarang telah merebak di kalangan generasi muda, penulis dan mahasiswa.

Promoter bahasa Inggeris sedang memperluas propagandanya untuk
mempengaruhi fikiran dan sikap rakyat dengan berceramah di sana sini, dan menggunakan RTM dan media supaya bahasa Inggeris terus dikekalkan dalam Sains dan Matematik sehingga memfitnah bahawa mereka yang membangkang menentang ilmu dan bahasa ilmu (Inggeris). Buat apalah kelirukan rakyat yang tidak berdosa kerana tidak ada sesiapa yang begitu bebal menentang bahasa Inggeris . Apa yang ditentang menggunakannya sebagai bahasa pengantar Sains dan Matematik di sekolah kerana penggunaan bahasa Melayu telah terbukti sangat-sangat berjaya selama ini menanamkan ilmu pengetahuan kepada berjuta pelajar hingga ada yang menjadi pensyarah serta Professor yang bukan sedikit jumlahnya.

Kerana ada seorang yang mengigau , jutaan orang disusahkan. Ini semua menjadi beban kepada Barisan Nasional yang merosot teruk sokongan terhadapnya pada PRU 2008, sehingga 5 negeri jatuh ke tangan PKR. Takkanlah kerajaan BN hendak tambah lagi kesulitan bagi menghadapi waktu tiga empat tahun ini dengan kemelut yang tak menentu dalam ekonomi, perpecahan dalaman parti, krisis kepercayaan, protes ISA, politik wang , rasuah, dan inflasi. Kata orang " the centre is breaking". Tidak semua orang di Malaysia ini suka nak masuk campur
persaingan politik. Rakyat hendakkan kestabilan supaya aman dan senang mencari nafkah. Bukan kestabilan ekonomi saja, tetapi kestabilan pertumbuhan kebudayaan kerana hidup ini bukan untuk perut yang lapar saja, tetapi harus ada maruah, harga diri, maruah bangsa, dan siapa kita dalam hubungan dengan siapa yang lain. Bahasa MelayItalicu itu memberi takrifan siapa dia Melayu-Islam di Malaysia ini, dan bahasa kebangsaan bagi sesiapa yang menjadi warganegara Malaysia.

Seorang penyair dan pemikir Jerman Johann Gottfried Herder (1744-1803) pernah berkata tentang bahasa ibunda dalam tulisannya, " A True Poet Must Write in His Own Languge.":


" It was the first language impressed on us, and that in our tenderest years , when through the medium of words we absorbed the world of ideas and images, which become a treasure house for the poet. In his mother tongue , therefore, he must be able to reflect with extreme facility and find expressions and the wealth of images and colours which are indispensible to the poet; here he must find the thunderbolts and lightening flashes which he hurls as the envoy of gods. Our mode of thinking is, as it were,implanted in it, and our soul and ear and organs of speech are moulded in it. In what medium then shall I be better able to express myself than in my mother tongue?" (Classical Readings from German Literature, 1969 , hal.45) .

Tegasnya dia berkata, bahasa , puisi, dan pemikiran pada dasarnya bersatu, dan dengan sifatnya demikian tak boleh dipisahkan . Bahasa bukan saja alat perhubungan, dan untuk mengucapakan fikiran, tetapi dengan daya kuasanya sebagai bahasa ibunda , membentuk fikiran dan perasaan.

Professor dan penyair Filipina, Gemino H. Abad pula menyatakan," The common usage of language is the common living of people speaking and thinking in that language in their own place and time.Language is the community of living , and so, it is never static; a people or a culture dies with its own language" ( In Ordinary Time, hal. 165).

Pengarang dan penyair tulen yang menulis dari lubuk perasaan dan hati untuk mengucapkan sanubari dan fikirannya tak mungkin menulis dengan bahasa lain, selain daripada bahasa yang telah menjadi tanah dan watan rohaninya sejak menyusu di tetek ibunya. Bahasa yang berkata dalam mimpi, dalam angan-angan , dendam dan murkanya. Dia juga akan melawan balik dengan bahasanya sebagaimana yang ditunjukkan oleh penyair muda Nassury Ibrahim:

SELOKA NASIB MELAYU

Aduhai malang nasibmu Melayu
dagang lalu disangka wali
rupanya dagang mencari pitis
ada tanah dilaburkan
anak sendiri hidup menumpang
ada bahasa dibuang-buangkan
bahasa penjajah juga dipandang
kerana anak lemah Inggeris
seluruh ilmu hendak diInggeriskan
aduhai malang nasibmu Melayu
ada pemimpin asyik bersengketa
hidup rakyat tidak terbela
orang lain berjalan lurus
engkau berjalan bengkang-bengkok
aduhai malang nasibmu Melayu
bahasa orang diwajibkan di universiti
bahasa sendiri kurang dipercayai

24 Jun 2002

( Tersiar dalam, Dewan Sastera, Julai 2002,

Monday 17 November 2008

KONTRAK SOSIAL : BUKAN PENINDASAN UNTUK MELAYU JADI TUAN

Seorang peguam senior meragukan apakah maknanya kontrak sosial; dan apakah ada kontrak sosial wujud di negara kita? Jadi kalau ramai antara kita, rakyat biasa, juga ragu-ragu tentang kontrak sosial , maka tidaklah menghairankan. Kita bukan sejarawan politik atau ilmuwan undang-undang. Walau bagaimana pun eloklah kita mengetahui sedikit tentang kontrak sosial ini dalam sejarah bangsa kita kerana ada cendekiawan pernah berkata:" kalau kita jahil sejarah; sejarah akan menghina kita." Bukankah sejarah bangsa kita sangat panjang dan jauh ke belakang di persekitaran Selat Melaka? Kalau kita tidak menyorotinya , sejarah baru yang sedang berkembang akan mengaburkan hala tuju dan jati diri kita kerana ramai pemimpin politik yang berkuasa sekarang adalah elit-elit politik yang celik kuasa tetapi buta sejarah ; yang celik sejarah pula boleh memutar belitkannya .





Kontrak sosial adalah falsafah tentang perhubungan antara yang memerintah dengan yang diperintah, dan kebebasan individu sebagai manusia untuk memenuhi potensinya dan mengucapkan keperibadiannya di bawah sesuatu kerajaan. Di sinilah letakknya martabat serta kemuliaan seseorang itu. Dalam Islam kewujudan, tugas dan tanggungjawab dan maruah manusia , dan peranan pemimpin, telah didakwah dan tarbiahkan dengan hebatnya sejak zaman kebangkitan Islam di Mekah dan Madinah 1400 tahun dahulu.

Gagasan demokrasi yang menekankan kepentingan kemanusiaan berkembang di Itali sewaktu zaman Rennaisance (1350-1500); kemudian disuarakan pada abad 17 dan 18 di England oleh John Locke (1637-1704); dan di Perancis oleh Rousseau ( 1712-1778

Locke berpendapat bahawa kerajaan yang sah hanya boleh dibentuk melalui kontrak antara rakyat dan negara. Rousseau menulis karyanya, The Social Contract, dan mengimpikan keharmonian antara masyarakat dan kerajaan tanpa paksaan, iaitu melalui perjanjian yang sukarela. Kedua-dua cendekiawan dan pemikir ini menentang pemerintahan yang autoritarian.

Daripada fikiran-fikiran merekalah prinsip-prinsip pokok demokrasi boleh kita rumuskan (seperti kebebasan, persamaan, pemerintahan majoriti, dan kemerdekaan) yang telah memberi inspirasi kepada Revolusi Amerika pada abad ke-18.

Kontrak sosial tentang persetujuan perhubungan politik antara kelompok masyarakat, kaum dan golongan atasan dalam soal kehidupan bernegara memang pada hakikatnya berlaku dalam sejarah bangsa kita . Negeri-negeri Melayu yang beraja (Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Pahang, Johor, Kedah, Kelantan, Terengganu dan Perlis) tidak pernah dijajah oleh Inggeris. Negeri-negeri Melayu Bersekutu hanya bersetuju dinaungi dan dilindungi oleh Inggeris. Sebab itu apabila tiba perundingan menggantikan Malayan Union, diadakan perundingan tiga penjuru: pihak Inggeris, pihak Raja-Raja dan UMNO yang kemudian membentuk Parti Perikatan (Melayu-Cina-India) pada tahun 1954.



Suruhanjaya Reid yang ditubuhkan kemudian (1955) telah ditugaskan menyediakan Perlembagaan Persekutuan . Suruhanjaya ini tentu mengambil kira pandangan dan perundingan pelbagai pihak sehingga terbentuknya Perlembagaan Persekutuan dengan perkara-perkara pokoknya: Kedudukan Raja-Raja, Hak Keistemewaan orang Melayu, Kedudukan Bahasa Melayu, dan Agama Islam sebagai agama negara . Maknanya kontrak sosial yang dimanifestasi melalui peruntukan-peruntukan pokok perlembagaan ini bukan hanya digubal dengan persetujuan antara kerajaan British dengan Parti Perikatan saja, tetapi juga dengan persetujuan pihak Raja-Raja.



Persetujuan antara pemimpin politik Melayu-Cina-dan India , dengan pengikut masing-masing juga adalah satu kontrak sosial . Tentu telah dibincangkan antara Tunku Abdul Rahman dengan pemimpin2 Cina dan India tentang kedudukan agama Islam, kedudukan Raja-raja, Bahasa Melayu , hak-hak keistemewaan Melayu, dan juga hak kerakyatan penduduk bukan Melayu pada waktu itu. Inilah kontrak sosial namanya walaupun tidak disebut istilahnya secara eksplisit.



Sebenarnya ungkapan kontrak sosial itu tak perlu disebut-sebut atau dinafikan , tetapi oleh kerana ada yang menggap perlembagaan itu berat sebelah dan memihak kepada orang Melayu, maka ada pejuang Melayu berasa terpaksa menyebutnya bagi mengingatkan hakikat bahawa ada perundingan dan persetujuan antara pelbagai pihak dahulu sehingga wujud kompromi seperti yang terhasil dalam perlembagaan .Dalam wacana dan ucapan di sana sini keadaan menjadi semakin getir apabila istilah ketuanan Melayu dikeluarkan. Bukan seluruhnya orang Melayu bersetuju dengan "ketuanan Melayu' itu kerana ia memberi konotasi bahawa kaum lain
dianggap sebagai kelas bawah , kelas rendah atau pengekor. Selain itu orang Melayu atau siapa saja boleh bermartabat tuan kalau dia berkuasa, lebih berilmu, berharta, berwibawa dan lebih cemerlang bahasa, budaya, kreativiti dan akhlaknya. Jadi kontrak sosial ini tidak boleh ditafsirkan sebagai bertujuan orang Melayu lebih mulia daripada rakyat lain. Ia diwujudkan sebagai memberi pengakuan terhadap kenyataan sejarah dan kerajaan Melayu yang sudah bermula sejak abad 14 lagi di Melaka, dan majoriti penduduk adalah Melayu.



Kalau orang Melayu yang lebih 60% penduduk negara masih pada takuk 20% pemilikan ekuiti, jumlah kelompok profesional dan pengurusannya lebih rendah daripada bukan Melayu, diam di lokasi desa yang serba kekurangan kemudahan modern, dan bahasa Melayu yang jadi asas serta identiti tamadun Melayu itu semakin tergelunsur ke bawah, tak ada makna kita bercakap tentang ketuanan Melayu. Jadi yang penting ialah mempertahankan kedaulatan Melayu berasaskan peruntukan perlembagaan yang telah dipersetujui oleh perintis-perintis kemerdekaan , dan melaksanakannya dengan penuh komitmen . Kalau pemimpin Melayu yang berkuasa sendiri lalai, leka, curang atau menjadi kacang lupakan kulit , tidaklah aneh kalau orang lain menjadi kaduk naik junjung. Salah siapa?



Perlembagaan negara juga jelas menyebut tentang bahasa-bahasa dan agama-agama lain tidak dilarang , dan boleh diamalkan oleh masyarakat Cina , India dan lain-lain. Hanya perlembagaan tidak memberikan hak-hak keistemewaan ,kedudukan utama bahasa , kedudukan rasmi agama kepada bukan Melayu sehingga selalu dibangkitkan. Apakah perkara-perkara ini menindas dan digunakan untuk memundurkan kehidupan bukan Melayu? Kiranya masalah-masalah seperti ini yang patut didialogkan secara bijaksana antara pemimpin bagi kesejahteraan bersama supaya antara kaum kehidupan dan nasibnya lebih berimbang, dan bebas merealisir potensi masing-masing. Lagipun peruntukan2 perlembagaan itu boleh menghiburkan hati saja kalau dasar dan pelaksanaannya tidak berhasil menterjemahkan semangat perlembagaan itu. Sebab itu kita memerlukan bukan sekadar pemimpin politik, tetapi negarawan yang bijak, dan memandang negara jauh ke depan ke dalam kehidupan manusianya.

Kontrak sosial yang menghasilkan Perlembagaan Persekutuan dengan peruntukan-peruntukan yang ada telah menjadi pokok rimbun yang berbatang tegap serta dahan yang kuat untuk semua bangsa bernaung di bawahnya. Kalau kita hendak mentafsirkannya sebagai menindas sesuatu kaum memang boleh disiapkan retoriknya. Kalau kita hendak mentafsirkannya sebagai hak ketuanan Melayu , boleh juga disediakan retoriknya. Tetapi apa gunanya kalau yang berasa tertindas masih berada dalam ruang bebas untuk meneruskan kejayaan hidupnya; dan yang berasa dirinya tuan masih terlunta-lunta untuk setaraf dengan orang lain. Ujian kebijaksanaan
politik akhirnya terletak sejauh mana pemimpin-pemimpin politik berjaya merapatkan jurang emosi, budaya dan ekonomi antara Bumiputera-Cina-India. Selagi itu belum berhasil semua kita masih gagal. Kita gagal sebagai satu bangsa.

Tuesday 11 November 2008

SENYUM-NYUM SELALU



Tiba-tiba saya berasa jemu, bosan dan bengang. Terlalu jenuh membaca agaknya, lalu saya selongkar buku jenaka atau humor di rak buku. Kegemaran saya Khuswant Singh dari India, dan corat coret jenaka dari Cina. Selepas membacanya otak berasa segar kembali, dan saya ingin berkongsi perasaan dengan saudara sekalian, tetapi saya buat cerita sendiri, berdasarkan ilham daripada membaca cerita jenaka klasik Cina dan jenaka modern dari India. Kenapa dari Cina dan India ?



(1 ) 1/5 Cina

Salah satu jenaka Kushwant Singh, ada sepasang kelamin India yang sangat berbangga dengan empat orang anaknya. Semuanya pandai-pandai dan cerdik otaknya. Kalau begitu tanya kawan-kawannya kenapa tak buat seorang lagi kerana nampaknya zuriatnya daripada baka yang bagus. Si suami menjawab bahawa dia bimbang kerana setiap seorang daripada lima bayi yang dilahirkan di dunia adalah Cina.
***


(2) Pemburu dan Pistolnya
Seorang ketua pemburu yang ganas menyerbu masuk sebuah pondok yang ditinggalkan
tergesa-gesa oleh tuannya dalam sebuah hutan. Begitu dia masuk dengan pengikut-pengikutnya , dia lihat berjejeran gambar di dinding: gambar muka harimau, beruang, beruk dan lain-lain. Dengan suara keras dia segera bertanya kepada pembantunya.



"Ini gambar siapa?" sambil menunjuk ke gambar harimau.
" Ini Botak Chin! " jawab pembantunya cepat.
Dia mengeluarkan pistolnya lalu menembak gambar harimau.

" Ini gambar siapa?" sambil menunjuk ke muka beruang.
" Ini ketua Gang Mamak" jawab pembantu.
Dia mengacu pistol ke muka beruang dan menembak lagi.

" Ini gambar siapa?' sambil menudingkan muncung pistol ke gambar beruk.
" Ini Menteri," jawab pembantunya dengan penuh khuatir.
Dia menggerakkan jarinya untuk menembak terus, tetapi tiba-tiba terhenti. Dia lalu mengangkat kedua belah tangan ke langit sambil berkata,"Ya Tuhan, selamatkanlah kami di dunia dan juga di akhirat nanti." ....


{ Cuba teka apakah pemburu ganas itu akan menembak gambar beruk atau tidak? Kalau ya kenapa? Kalau tidak kenapa ?}
***


(3) 0 lawan 0

Sebuah angka 0 tiba-tiba terlanggar angka 0 yang bersaiz lebih besar. Angka 0 besar menyindir , dan bertanya apakah dia tak nampak badannya yang lebih besar itu. Maka jawab angka 0 kecil,
"Aku nampak, tetapi nilai engkau dengan nilai aku sama saja".

** *



(4) Buku Teks dan Tikus


Seorang Professor selesai menulis buku teks tentang bagaimana teknik menghapuskan tikus rumah, pergi ke dapurnya. Kemudian dia tertinggal buku tersebut di atas meja dapur. Pada waktu tengah malam, seperti biasa, datang seekor tikus lalu menggigit kertas buku itu sehingga hampir berkecai. Buku itu lalu bersuara dan mengingatkan sang tikus bahawa dia bertugas menyimpan rahsia untuk menghapuskan tikus-tikus yang merusakkan.


Tikus lalu menjawab, " Ah! bukankah itu teori saja."


Jawab buku, " Ini bukan teori. Professor sudah menulisnya."


Jawab tikus lagi, " Ah, itu hanya retorik saja. Dia sedang tidur nyenyak di biliknya."


***


Kalau saudara ada cerita jenaka , mari kita senyum bersama. Kehidupan sudah menjadi sangat serius dan kacau. Tidak baik untuk kesihatan jiwa dan mental. Orang sudah banyak jadi gila , dan kembalikan kehidupan yang normal. Amin.

Sunday 9 November 2008

Mencari debat yang sihat di dewan parlimen

Pada tanggal 27 Mei 2008, jam 10.30 pagi, sedang bercakap serta menasihati cucu-cucu yang datang menziarahi saya sewaktu cuti sekolah, saya tergesa-gesa diajak menonton TV yang menyiarkan perdebatan di sidang Parlimen. Saya agak terkejut melihat telatah beberapa orang Yang Berhormat bertengkar, menyanggah orang lain yang sedang berhujah, ada yang menerpa ke kerusi Yang Dipertua, dan ada yang mencelah dengan suara keras.


Saya menjadi berasa malu kepada cucu-cucu yang baru beberapa minit sebelumnya saya nasihati supaya jangan menjerit bila bercakap (kanak-kanak memang suka menjerit), berkelakuan baik di meja makan, hormat kepada orang tua-tua, orang gaji dan lain-lainnya. Nah! cucu-cucu saya juga terpegun melihat telatah jerit herdik di dewan yang kononnya mulia itu. Dari kaca mata cucu-cucu saya seolah-olah saya memiliki dua ukuran tatatertib: satu untuk anak-anak, dan yang satu lagi untuk orang dewasa yang bebas tanpa norma.

Waktunya sudah tiba bagi kedua-dua pemimpin, pihak kerajaan dan pembangkang, duduk berbincang secara baik bagaimana untuk mendidik atau mengajak Ahli-ahli Yang berhormat supaya menahan sabar, bertindak hormat, dan tidak menjadikan pemandangan di Parlimen seperti sebuah pasar borong di mana orang berinteraksi untuk membeli ikan dan sayur bagi mengisi selera dan perut masing-masing.
Kalau gaya bertanya, menjawab, berhujah dan berdialog seperti ini berlanjutan tanpa keinsafan yang mendalam terhadap etiket dan etika, tidak mustahil apa yang berlaku di dewan-dewan perundangan lain ( entah Korea, Taiwan , atau Itali ) akan pada satu hari nanti berlaku di Parlimen Malaysia: berlengan di dewan yang mulia.

Cukuplah dengan pelbagai jenayah, demonstrasi jalanan, maksiat dan kelakuan kurang ajar yang sedang menjadi-jadi di tengah-tengah masyarakat di luar Parlimen itu. Apakah apa yang berlaku dalam Parlimen sebahagian daripada simptom atau gejala masyarakat yang sakit? Ini tidak mungkin kerana mereka yang terpilih tentu dipilih oleh rakyat dengan andaian kecerdikannya, tingkah laku yang baik dan sopan, boleh dipercayai dan amanah, dan sanggup berkorban demi kebenaran serta kebaikan semua orang. Mereka patut menjadi tokoh contoh kepada remaja dan orang muda bagaimana berhujah dengan bahasa yang baik, nada yang tidak meninggi, jalan fikiran yang jelas dan niat yang lurus. Air yang jernih tidak akan mengalir dari telaga yang keruh.

Barangkali pandangan ini terlalu idealistik, meminta terlalu tinggi daripada kenyataan yang ada. Tidak ramai orang yang memiliki ciri-ciri yang positif seperti di atas , meskipun bergelar Yang Berhormat. Memang masalah kepemimpinan dalam proses demokrasi yang popular dan dalam masyarakat demokratik yang berubah cepat ( tidak seperti dalam proses feudal di mana pemimpin diasuh oleh norma tradisi yang panjang) ada pemimpin yang nampak hebat dipilih oleh rakyat walaupun emosi dan akhlaknya belum cukup matang ( seperti mempelam yang masak diperam, matang di luar , mentah di dalam). Lama-kelamaan mereka yang bermasalah ini diharap akan dimatangkan oleh pengalaman dan menjadi ahli yang berakal budi dan dihormati.

Apakah tidak lebih baik gelaran “Yang Berhormat” itu sekarang diubah menjadi “Yang Berkhidmat” ? Panggilan Yang Berkhidmat lebih memberi pesan semantik
yang relevan dengan harapan rakyat; dan apabila harapan-harapan rakyat itu dipenuhi, maka secara automatik Ahli Parlimen kita akan dihormati oleh rakyat. Penghormatan tidaklah boleh diminta, dipergelarkan atau dipamerkan secara rasmi, tetapi dianugerahkan oleh perasaan terhutang budi dan kekaguman hati orang melihat jasa yang ditaburkan. Saya bukanlah ingin mengajak pembaca terlibat dalam masalah verbal atau retorik, tetapi benar-benar ingin mengingatkan diri kita tentang tugas serta tanggungjawab Ahli Parlimen sementara kita memasuki satu era baru dalam budaya politik nasional.

Sekadar untuk berkongsi maklumat , ada sebuah buku yang sangat bermanfaat untuk ditelaah oleh Ahli-Ahli Yang Berkhidmat tentang tatacara bertukar pendapat atau berdebat, iaitu karya Dr. Muhammad Sayid Thantawi, Etika Dialog dalam Islam, terjemahan Ahmad Zamroni Kamali dan Abdul Hafidz bin Zaid, Jakarta, Mustaqiim, 2001 . Untuk Ahli-Ahli yang bukan Islam juga buku ini sangat bermanfaat bagi mereka untuk memahami bahawa rakan-rakan Islam yang diam bersabar dan tekun mendengar, bukanlah bererti tidak pintar atau bodoh, tetapi berhemah dan berakhlak .

Untuk sekalian wakil rakyat elok jugalah menyedari bahawa 20 juta lebih rakyatnya di luar dewan itu bukanlah semuanya tak berfikir dan tak pandai menilai bahasa serta tingkah laku Ahli-Ahli Parlimen, atau Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri . Zaman ini adalah zaman yang segera memberi tindak balas
melalui artikulasi yang terbuka luas dalam prasarana maklumat yang canggih. Tindak balas tersebut bukan sahaja dengan pantas membentuk persepsi awam, tetapi mempengaruhi fikiran penduduk untuk menilai secara kritikal terhadap tokoh-tokoh politik di Parlimen.

Saya akhiri dengan ucapan ,”Selamat Berkhidmat” kepada sekalian YB.

* Diterbit semula dengan ehsan Malaysian Digest. Pertama kali diterbitkan di www.malaysiandigest.com pada bulan Jun 2008

Thursday 6 November 2008

DASAR KEBUDAYAAN KEBANGSAAN: MENCARI KEJERNIHAN FIKIRAN

Tadi siang saya diundang menghadiri wacana, " DASAR KEBUDAYAAN KEBANGSAAN DALAM SUASANA LIBERAL KEBUDAYAAN MASA KINI". Ini adalah kali kedua saya menghadiri pertemuan tentang topik yang pada dasarnya sama. Pada mulanya saya agak enggan menghadirinya kerana jauh dari rumah ke Shah Alam, tetapi membayangkan mungkin ada fikiran-fikiran yang berharga dilontarkan untuk saya hadham saya gagahi juga.

Selama dua jam itu saya tekun mendengar dan malah dijolok untuk berbicara saya enggan kerana saya bertujuan menyelami perasaan dan fikiran hadirin tentang isu budaya ini. Rata-rata yang hadir adalah tokoh penulis negeri dan ada juga ilmuwan dan budayawan, sekitar 30-40 orang. Apabila semua yang hadir adalah Melayu, maka orang tidak segan silu mencurahkan perasaan hatinya, kekesalannya terhadap pemimpin politik Melayu, darjat kebudayaan Melayu yang terabai, dan kegetiran terhadap bukan Melayu yang tidak bertimbang rasa, dan sebagainya. Rintihan diluahkan oleh bukan peribadi biasa, tetapi nama-nama yang dikira tokoh , dan ada pula yang secara bersopan mengungkapkan pandangan alternatif.

Malangnya tajuk wacana itu sendiri terbiar tak terpecahkan. Apakah yang dimaksudkan dengan Dasar Kebudayaan Kebangsaan, dan Suasana Liberal Kebudayaan Masa Kini ? Dalam pemaparan blog saya beberapa ketika dahulu ( ) saya telah menyentuh bahawa Dasar Kebudayaan Kebangsaan itu lebih merupakan metos daripada satu dokumen yang diiktiraf secara rasmi oleh kerajaan atau telah diluluskan oleh Kabinet. Ia satu keputusan dan pernyataan yang dibuat pada Kongres Kebudayaan Kebangsaan pada tahun 1971 yang dihadiri oleh ramai seniman, dan dipersetujui oleh budayawan, pegawai
dan malah Kementerian Kebudayaan. Jadi dasar itu lebih pada kepercayaan orang yang hendak percaya saja walaupun kandungannya cukup penting .

Pada penghujung pertemuan barulah seorang pegawai daripada Kementerian Kebudayaan menjelaskan bahawa dia sendiri tidak jelas batas dan ruang dasar itu, dan mengaku ia lebih merupakan satu pernyataan sahaja. Supaya saya tidak berasa berdosa kerana dari awal lagi meragukan konsep dan status dasar itu saya turut menyatakan fikiran saya bahawa kita sebenarnya berbicara dalam gelap kerana mempercayai bahawa dasar itu benar-benar wujud.
Di negara lain dasar kebudayaan ini hanya terbatas dalam perimeter tertentu, yakni dunia kesenian material dan bukan material ( seperti bangunan warisan lama, istana, kota, monumen, dan seni muzik, bahasa, sastera, seni rupa serta persembahan, etc). Jadi lebih jelas ruang lingkup konsep dan programnya; dan tidak menyentuh kebudayaan dalam erti umum , iaitu cara hidup, sistem sosial, dan sistem nilai-budaya yang amat luas itu.

Hari ini pelbagai wacana, perbincangan, pertemuan dan kongres diadakan oleh masyarakat Melayu kerana berasa tertekan dengan situasi politik semasa. Melayu seolah-olah berada dalam krisis. Apakah ini kebimbangan, keadaan emosi atau memang betul-betul nyata ? Ramai antara kita tak memikirkan sebab musababnya , bagaimana boleh terjadi begitu. Secara mudah ada yang melihat bahawa masyarakat Melayu sedang dihadapkan dengan ancaman dan gugatan daripada masyarakat bukan Melayu. Dari sejarah, kita mengetahui bahawa selama ini Menteri Kebudayaan itu semuanya dipegang oleh ahli politik Melayu. Jadi kalau kita tidak berpuas hati dengan keadaan kebudayaan kebangsaan, kita hendak salahkan siapa. Apakah semua ini terjadi selepas Pilihan Raya ke-12, dan sebelumnya semua bagus-bagus belaka? Itulah apakala Melayu diberi kekuasaan , lalai menggunakan kekuasaan. Lihat di bawah dua Perdana Menteri Melayu, bahasa yang menjadi asas penting kebudayaan kita itu sedang menuju kehancurannya. Ini bukan kerja Lim Kheng Yik, Ong Kah Ting atau Samy Vellu. Marilah kita menjernihkan fikiran dan hati kita.

Apa yang saya dapat rumuskan daripada pertemuan petang ini , ialah ramai antara kita tidak berfikir secara rasional, kritis, dan berhemat menghuraikan situasi dan masalahnya. Kita mudah terpesona dengan pidato yang keras dan tegar. Kita wajar beremosi bagi memperkukuh pendirian, tetapi harus dibarengi dengan metode berfikir yang betul berasaskan maklumat dan pengetahuan. Kalau tidak kita akan kalah dengan lawan, selain daripada tak berjaya mengemukakan cadangan-cadangan yang boleh diterima oleh masyarakat pelbagai bangsa atau pemimpin.

Kehidupan kebudayaan ini, walaupun aspek keseniannya, sangatlah kompleks dan rumit. Faktor-faktor persekitarannya ( kepelbagaian etnik, teknologi komunikasi moden, sistem pasaran bebas, seni tradisi dan seni avant-garde, kebebasan seniman, lalu lintas unsur budaya antarabangsa, hegemoni media Barat, dan gelombang komoditi serta budaya Cina baru, etc), harus dihurai kesan positif dan negatifnya , potensi dan risikonya dalam membicarakan pembentukan kebudayaan kebangsaan. Satu penilaian kritikal perlu dilakukan oleh kerajaan dan kita yang prihatin terhadap jatidiri dan negara.

Wednesday 5 November 2008

UCAPAN DARI LIDAH NEGARAWAN

Tengah hari tadi saya mengikuti ucapan McCaine di CNN setelah beliau ternyata tewas dalam persaingan menuju ke Rumah Putih di Washington. Dengan nada suara yang jelas, teratur dan lancar beliau mengucapkan tahniah kepada lawannya, Obama, dan menawarkan apa jua kerjasama yang diperlukan bagi memperkuat Amerika . Sesuai dengan visinya sebagai patriot bangsa, dan pengalamannya sebagai tawanan perang di Vietnam, dia tahu bila untuk berlawan dan bila untuk menerima kekalahan.

Ucapannya sangat cantik ungkapan bahasa Inggerisnya, tak menampakkan rasa dendam serta benci, dan sebagai gentleman menerima kekalahan dengan semangat demokrasi yang rasional dan matang. Dia memperlihatkan watak dan peribadi seorang patriot dan negarawan yang besar: menggunakan ekspresi bahasa ibundanya yang sangat kreatif , bermurah hati dengan tahniah dan harapan kepada pesaing politik, dan terus kuat menyeru penyokongnya supaya berganding bahu memperjuangkan negara walaupun dia gagal .

Ucapannya menyentuh hati musuh dan kawan, pengundi dan pengkritiknya; dan dia kalah dengan penuh kehormatan sesuai dengan statusnya sebagai seorang tokoh politik nasional. Walaupun dia tidak sampai ke Rumah Putih, tetapi dia telah menguji dengan gigihnya mutu kepemimpinan Obama supaya benar-benar berwibawa dan bijak untuk menjadi pemimpin jutaan rakyat. McCain kalah, tetapi dia tetap tidak hilang akal, budi bahasa, maruah dan hemahnya.

Bilakah agaknya kita akan memiliki seorang tokoh politik yang patriotik, ekspresif dalam lidah bangsanya, bermoral, dan berhemah tinggi?



Tuesday 4 November 2008

PADAN BAHASA MELAYU!

Seorang teman tiba-tiba pada malam hari begini menelepon saya. Katanya , "Padan muka Bahasa Melayu." Saya tergamam sebentar, lalu bertanya kenapa? Jawabnya pemimpin MCA menyokong DAP menggunakan pelbagai bahasa, selain daripada BM dan Inggeris, untuk nama jalan raya di Penang dan di KL.

Saya seterusnya berkata bahawa saya tak berasa pelik. Barangkali dia pula tergamam mendengar keterangan tersebut. Kali ini dia pula bertanya kenapa saya berkata begitu. Saya beritahu dia , kalau pemimpin Melayu sendiri tidak menghormati BM dengan mengenepikan bahasa Melayu sebagai pengantar Sains dan Matematik di sekolah, takkan pemimpin bangsa lain pula diharap akan menghormati bahasa kita.
Mana lebih penting BM di tepi jalan atau BM di dalam kelas sekolah?

"Padan muka orang Melayu," balasnya.

Memang begitulah kecenderungannya. Kalau kita sendiri tak jaga maruah dan air muka bangsa sendiri, bangsa lain peduli apa. Inilah pengajaran yang kita dapat kalau kita nak jaga sangat hati orang , konon untuk mendapat sokongan. Kalau orang lain tengok kita dah lemah, dia akan tampar muka dan pijak kepala kita. Kita pun begitu juga kalau nilai-nilai kita berorientasikan pragamatisme, kebendaan dan kegunaan bukannya kemanusiaan , budaya nasional dan patriotisme. Berwaspadalah ! Kalau masalah ini merebak sampai tak menghormati kesepakatan atau kesefahaman sosial yang selama ini kita pelihara dan berjangkit pada hal-hal agama sehingga berlaku pergaduhan kaum, pemimpin2 politik bertanggungjawab sebagai miang keladinya.

Sekarang Menteri Dalam Negeri patut memberkas politikus yg menyinggung perasaan cintakan bahasa kebangsaan walaupun daripada UMNO, MCA, MIC, atau Gerakan supaya tidak terus memudaratkan toleransi pencinta bahasa kebangsaan , terutama orang Melayu yg sudah muak dengan penghinaan pemimpin politik terhadap bahasa Melayu. Jangan discount isu bahasa ini sebagai salah satu faktor kenapa sejumlah penduduk mempunyai persepsi bahawa kerajaan tidak sensitif lagi pada perjuangan dan hasrat masyarakat Melayu. Pemimpin parti-parti politik kerajaan bukan hanya perlu fikirkan persepsi anggota akar umbi di dalam parti, tetapi juga persepsi jutaan rakyat pengundi di luar organisasi . Kedua-duanya akan jadi penentu.