Wednesday 27 January 2010

UMAT ISLAM: DIDUGA dan DIBIJAKSANAKAN

USAHAWAN RAKYAT: WARUNG BERGERAK DI BAWAH POHON

Warung kereta bergerak menjual rojak di atas adalah milik mamak India beragama Islam. Pada waktu makan tengah hari ramai pelanggan datang memesan rojak dan cendul. Jawabnya pasti untung. Ini adalah contoh bagaimana orang Islam yang datang ke Malaysia berikhtiar, bekerja gigih, berhemat hidup, dan berani meneroka pintu rezeki yang sangat luas terbuka. Mereka belum tentu berkelulusan tinggi, hebat berbahasa Inggeris, Mandarin atau bahasa Melayu, tetapi hebat berfikir, mengeraskan sikap mental, dan bekerja rajin di bawah pukulan cuaca tropika untuk hidup.

Lebih daripada itu mereka bebas daripada kehinaan meminta-minta, mengampu, memburu rasuah, dan melakukan jenayah. Tegasnya mereka hidup dengan mencari rezeki halal, dan atas kebebasan hati nurani ( freedom of conscience) walaupun pada zahirnya nampak tak ada status, tak bercitra mewah dan berdarjat, hanya penjual rojak di bawah pokok.

Apakah pengajaran atau iktibar? Masyarakat Islam misti tekun berusaha, mencari ilmu dan mempelajari seni hidup yang bebas, terutama dalam lapangan perniagaan, supaya kuat kedudukan ekonominya
dan mampu mempertahankan agama dan maruah kehidupannya sebagai umat Islam. Berjihad dan berjihad. Mereka misti nampak gigih, berdikari , dan berani menghadapi apa jua keadaan, apa jua cabaran -- baik tentang mencari rezeki ataupun tentang melawan musuh.

Pada malam Rabu, 27 Januari , tersiar berita dua masjid dicemari dengan sengaja, secara terancang oleh pengkhianat Islam tertentu, dengan menghantar kepala babi hutan di kawasan rumah ibadat tempat umat Islam solat menyembah Allah. Biasanya babi hutan ini diburu, diperangkap atau ditembak baru di bawa keluar hutan. Ini bukan babi peliharaan yang jinak, malah boleh menyerang dengan ganas. Bulunya tidak putih, tetapi gelap dan kasar; menyeluduk tanah dengan muncungnya untuk memakan cacing. Hodoh, kotor , najis dan baik diternak atau liar, babi adalah babi, haram dan menjijikkan.

Tentulah reaksi spontan orang Islam adalah marah, berang, dendam dan tergerak untuk menyerang balas. Tetapi apa sebabnya dan siapa mereka itu? Mungkin hasutan dari luar negara, mungkin perbuatan pengikut Kristian, atau pengikut agama Hindu atau Buddha, atau mungkin orang Islam sendiri yang mempunyai niat tertentu. Jadi tidak bijak bagi masyarakat Islam bertindak gopoh dan mengikut kata hati yang sedang terbakar sekarang. Bersabar ! dan berfikir cerdik dan bijak.

Barangkali Allah sedang menunjukkan kepada kita bahawa kita telah lalai atau menjalani kehidupan leka yang banyak melupakan nikmat dan suruhan-Nya sehingga sampai orang lain berani menghina bangunan ibadat dan masyarakat Islam. Syiar dan kegagahan citra Islam di Malaysia ( yang majoriti pendukungnya Melayu ) tidak dihormati dan tidak mengagumkan masyarakat bukan Islam. Mereka tidak berasa segan silu , tidak menaruh hormat; dan tidak gentar terhadap risiko balasan daripada perbuatan biadab dan pengecut. Syukur masih ramai umat Islam sihat akal dan emosinya bagi menghindarkan rusuhan agama dan sosial.

Walau apapun dengan sekalian petunjuk yang timbul akhir-akhir ini, Umat Islam misti bangkit segera memperjuangkan haknya dalam pentadbiran negara, ekonomi, sosial, budaya dan politik.
Pemimpin politik Islam dalam kerajaan, pemimpin politik Islam parti pembangkang, pemimpin-pemimpin NGO Islam, misti bercakap dan bertindak mewujudkan sistem kehidupan kebangsaan yang berdasarkan konsep, nilai-nilai, dan akhlak Islam . Jangan menjadi apologetik dan malu-malu menyuarakan kepentingan prinsip-prinsip Islam dalam institusi kebangsaan kerana nilai-nilai dan akhlak Islam inilah yang akan memelihara keadilan bagi semua rakyat.

Kestabilan dan kesejahteraan masyarakat Melayu-Islam akan menjamin kesejahteraan dan kesaksamaan sosial negara ini. Unsur Melayu dan unsur Islam tidak boleh tidak harus menjadi asas masa depan bangsa, menjadi jati diri dan pembangunan tamadun dengan diperkaya oleh unsur-unsur budaya Cina, India dan modern yang tidak bertentangan. Melayu-Islam bukan Melayu-Arab. Melayu-Islam telah berakar dan berkembang melalui pengalaman jalur sejarahnya yang khas di kulit bumi Nusantara ini. Allah telah menjadikan Melayu itu berkulit sawo matang dan tentu ada peranannya di dunia sebelah sini, dan jalur sejarah serta budayanya berbeza dengan bangsa Arab di tanah Arab sumber wujudnya pandangan dunia, nilai-nilai dan akhlak Islam yang universal.

Pemimpin dan individu Islam, terutama masyarakat Melayu, misti berubah dan bertindak segera dengan suara dan kegigihan perjuangannya seperti pada zaman menentang penjajahan Inggeris sebelum merdeka. Elit dan kelas menengah Melayu yang sedang hidup dalam kemewahannya jangan lupa daratan. Kerana mereka Melayulah maka ramai yang diberi keistemewaan melalui biasiswa, kuota, kenaikan pangkat, dan kini waktunya membalas jasa itu dengan merangsang daya hidup dan keberanian baru di kalangan manusia sebangsa dan segamanya. Janganlah kita menjadi seperti kacang lupakan kulit, lebih-lebih lagi menjadi seperti pagar makan padi, semata-mata kerana hendak melonjakkan kepentingan diri sendiri atau memenangkan kekuasaan kelompok politik masing-masing sehingga rela mengkhianati kepentingan besar umat .

Sudah sampai saatnya orang Islam melakukan analisis dan kritik diri, dan tidak melampiaskan kesalahan kepada orang lain yang sudah pintar merebut apa jua peluang yang terbuka akibat kelemahan, kelekaan atau keseronokan hidup pada hari ini. Jihad yang awal ialah memerangi pemikiran ,sikap , pandangan hidup dan stail kehidupan bangsa kita sendiri.

Hanya Allah sahaja yang lebih mengetahui.

Thursday 7 January 2010

HIKMAH DI SEBALIK NAMA -NYA


TIBA-TIBA sejurus bermula hari pertama (1 Januari) tahun masihi 2010, tahun baru Kristian, meletus penentangan terhadap penggunaan istilah ALLAH yang dibenarkan penggunaannya oleh Mahkamah Tinggi kepada penerbitan Kristian, Herald.
Pada malam 31 Disember sebelumnya ribuan orang membanjiri Kuala Lumpur sampai lepas tengah malam untuk bersuka ria , meraikan ketibaan tahun baru Kristian. Anehnya, majoriti pemuda pemudi Melayu Islam yang berpusu-pusu di tempat hiburan itu.
Hari-hari berikutnya bertambah protes dan penentangan terhadap keputusan mahkamah. Kali ini yang berhimpun majoriti Melayu Islam juga, tetapi tentulah yang bukan berhimpit-himpit di konsert tahun baru pada tengah malam itu. Bagus ! ini menandakan bahawa ada tenaga-tenaga yang berlawanan , yang bertentangan, bagi mewujudkan ekuiblirium yang sihat bagi umat Islam.
Peristiwa ini juga diharap dapat mencelikkan mata orang Islam daripada kelalaian hidup dan kealpaan fikirannya bahawa di tanah air ini kewujudan Islam belum tentu selamat, tanpa digugat, pada masa akan datang. Berwaspadalah.
Masyarakat majmuk ini sudah semakin hilang perspektif terhadap keadaan sosio-budaya dan politik Malaysia. Masing-masing semakin gelojoh untuk memperjuangkan kehendaknya , kebebasan fikiran dan warisannya tanpa mempedulikan sensitiviti agama, kebudayaan, bahasa, sejarah dan warisan yang masih kuat mempengaruhi pandangan dunia majoriti penduduk.
Sebenarnya fakta bahawa masyarakat Melayu itu sebahagian besarnya sangat dibentuk oleh nilai-nilai Islam, patuh pada ajaran-ajaran prinsipnya, terutama harus bersikap toleran terhadap manusia lain, pengamal agama lain, asal tidak menentang dieinya, maka penduduk bukan Islam ( Kristian, Hindu, Buddha, animisme etc) berada dalam keadaan aman dan tenteram untuk menjalani kehidupan mereka. Malahan dalam banyak hal mereka lebih berjaya daripada Melayu Islam sendiri, terutama di bandar-bandar dimana berbilion atau ribuan juta ringit berpusing dan berpindah dari saku ke saku. Lihat sahaja bangsa apakah yang penuh sesak membeli bunga, permaidani, pakaian dan lain-lain barangan di Jalan Tuanku Abdul Rahman. Siapa ribuan pembeli ini dan siapa majoriti peniaganya pula....................
Semoga semua pengikut agama ( baik Islam dan bukan Islam) jangan lupa daratan, dan jangan lupa diri sehingga meminta berlebih-lebihan daripada yang wajar.
Saya cuba merujuk beberapa kamus Barat untuk memastikan takrifan "Allah" kalau-kalau ada yang jelas menyebut , secara eksplisit, bahawa nama ini juga digunakan dalam pengajaran agama Kristian. Nampaknya tak ada, walaupun ada disebut berasal dari Arab dan digunakan oleh orang Arab. Memang Arab bukan semuanya Islam. Walau bagaimana pun "Allah" itu bukanlah digunakan secara meluas di kalangan pengikut Kristian seluruh dunia atau boleh ditafsirkan bahawa ia sebahagian daripada perbendaharaan kata-kata agama Kristian. Kalau ada di sana sini, ia hanya merupakan kekecualian. Kekecualian itu tidak boleh menghalalkan penggunaannya di kalangan masyarakat Kristian terutama dalam konteks majoriti Islam yang menentang penggunaannya kerana secara universal Allah sudah diakui sebagai Tuhan Yang Maha Esa dalam syahadah ribuan juta penganut Islam di seluruh dunia.
Tidakkah common sense dan kebijaksanaan ini ( di samping semangat Perlembagaan Malaysia) patut menjadi prinsip penting untuk sekalian orang yang berpelajaran membuat keputusan waras, mengizin atau tidak mengizinkan penggunaan Allah oleh Herald, agar kesan sosialnya positif terhadap keseluruhan anggota masyarakat. Tidakkah pihak yang membawa kes ini ke mahkamah dapat anticipate atau menduga reaksi umat Islam di negara ini atau memang beranggapan berdasarkan banyak kejadian masyarakat Melayu Islam sudah merosot daya juangnya. Barangkali memang betul begitu.
Bayangkan di Perancis wanita Islam tidak dibenarkan memakai tudung, dan lelaki Sikh memakai serban apabila berada dalam institusi pendidikan. Selain itu ada negara Eropah yang melarang membina menara masjid; dan di Singapura yang majoriti Cina itu tidak mengizinkan azan dikumandangkan apabila masuk waktu solat kecuali satu-satunya di Kampung Gelam. Itu pun kerana tempat itu dianggap sebagai simbol kewujudan warisan Melayu-Islam Singapura.
Rujukan Kamus:
1. Al-lah, God especially in Islam. [ Arabic Allah.]
-The American Heritage Dictionary of the English Language ( Third Edition), 1992
2. Allah - in Islam, the name of God [ Late 16thC. From Arabic "allah.]
- Encarta World English Dictionary, Bloomsbury Publishing Plc, 1999.
3.Allah--the name of God among Arabs and Muslims.
- The Concise Oxford Dictionary of Current English, Eighth Edition, 1990
4. Allah- the Muslim name for the Supreme Being; God
-Random House Websters Englis Learners Dictionary, 1999
5. Allah [ not after the] the Islamic name for God
-Cambridge International Dictionary of English, Cambridge University Press, 1999
Agaknya sudah tiba waktunya kerajaan membatalkan sebarang perayaan menyambut ketibaan tahun baru Kristian mulai tahun depan. Menjadikan hari Khamis dan Jumaat hari cuti Am menggantikan hari Sabtu dan Ahad; dan meraikan Maal Hijrah, kedatangan tahun baru Hijrah secara besar-besaran di peringkat nasional dengan penuh semangat ukhuwah sesama Islam, dan persahabatan dengan agama-agama lain di negara ini. Amin

Friday 1 January 2010

HASSAN ALI , PENGARANG MUSAFIR YANG MERENDAH DIRI

Allahyarham Haji Hassan Ali (bersongkok) di sisi anaknya sewaktu kami menziarahinya di rumah. Rajasewari dan Ahmad Razali di belakang.

Sekembali dari majlis tahlil , jam 10 malam, saya membaca pesanan ringkas telepon bimbit di rumah. Rupa-rupanyanya jam 12 siang sdr Saleeh Rahmat (Timbalan Presiden PENA) sudah menyampaikan berita tentang pemergian pengarang novel Musafir ( yang telah memenangi tempat kedua peraduan mengarang novel merdeka anjuran DBP sewaktu baru-baru negara merdeka dahulu). Tidak ada pemenang pertama dalam peraduan ini. Novel Salina karangan A.Samad Said mendapat hadiah sagu hati, tetapi ternyata kemudian lebih terkenal. Musafir telah dicetak ulang belasan kali; barangkali antara judul yang paling banyak dicetak semula.

Pada bulan Julai 2009 saya tergerak hati ingin bertemu dengannya, lantas mengajak ahli-ahli Jawatankuasa Kerja PENA berkunjung ke rumahnya. Beliau sudah agak uzur, tetapi masih baik pendengaran, penglihatan dan ingatannya. Dia menceritakan teks novelnya itu ditulis tangan sewaktu beliau menjalani latihan sebagai guru di Bukit Senyum, dan mengirimkannya untuk peraduan. Hadiah wang daripada peraduan itulah digunakannya untuk membeli mesin taip yang pertama; dan ternyata sangat banyak budinya mesin itu apabila pelbagai karya sastera berhasil diterbitkan oleh Allahyarham.

Beliau pernah bergiat cergas di dalam GAPENA dan PENA. Seorang pengarang yang taat kepada agama, rendah hati dan tak meninggi diri, bercakap dengan sopan dan lembut, Hassan Ali sangat banyak berjasa kepada pengajaran bahasa, dan penulisan karya sastera kanak-kanak dan dewasa.

Hari ini beliau kembali dipanggil Tuhan, dan buat selama-lamanya meninggalkan kita. Hanya karyanya yang kita ada di barisan buku-buku yang tersusun di perpustakaan bangsa. Dia telah menyumbang terhadap penyebaran bahasa Melayu; dia telah menambah jumlah muka surat yang bertulis dalam persuratan bangsa, dan sepanjang hayat penulisannya selalu berpandukan hati nurani guru untuk menyemaikan kebaikan akal budi kepada pembaca.

Semoga Allah menempatkan rohnya di sisi mereka yang disirami dengan rahmat dan ganjaran yang baik daripada-Nya. Amin