Monday 16 November 2009

KELAKAR KEJAM DARI SELATAN

Ini sebuah kelakar yang brutal yang dikirimkan kepada saya dari seberang sempadan:

Musharraf, Gloria Aroyo, Mahathir dan Lee Kuan Yew sedang mengembara menuju ke suatu destinasi dalam keretapi. Musharraf duduk berdepan denganAroyo, dan Mahathir berdepan dengan Lee Kuan Yew. Apabila keretapi melintas sebuah terowong, gerabak keretapi menjadi gelap gelita, dan terdengar bunyi ciuman dan kucupan yang kuat dan kemudian bunyi tamparan.

Sejurus keretapi keluar daripada terowong gerabak kembali terang. Keempat-empat mereka nampak semacm bingung, tetapi bersikap diplomatik tak memberi komentar apa-apa.

Musharraf berfikir: Kenapalah orang Malaysia syok sangat kepada Aroyo; menciiumnya dan kena penampar. Rasakanlah.

Aroyo pula berfikir: Barangkali Mahathir cuba mencium aku, tetapi terciumkan Musharaf, dan kena penampar. Padankan mukanya.

Mahathir sambil tunduk melihat ke lantai dan memegang pipinya yang merah pula berfikir: Agaknya Musharraf cuba mencium Aroyo, tetapi Aroyo ingat aku yang mahu menciumnya lalu menampar mukaku. Taik kucing betul.

Lee Kuan Yew sambil memerhatikan Mahathir berfikir dalam hatinya: Kalau keretapi ini sekali lagi masuk terowong aku akan buat bunyi ciuman kuat dan tampar lagi muka Mahathir.

___________________

Apakah kelakar ini cuba menghina orang Melayu yang seolah-olah bodoh, lemah dan selalu menjadi mangsa walaupun jujur. Atau hendak menunjukkan bahawa antara Lee dan Mahathir memang ada permusuhan yang diam . Barangkali juga menyampaikan maksud bahawa orang Cina itu selalu merancang sesuatu untuk mengelirukan atau mengenakan orang lain; bukan sekali, tetapi banyak kali. Kelakar ini telah menimbulkan perselisihan pendapat antara sekumpulan rakan-rakan di Singapura. Lihat juga 2 sketsa kelakar dalam blog kebuncipta.



4 comments:

ZULKIFLI said...

Salam, Dato';
Yang tercermin daripada kelakar itu ialah kedajalan dan oportunis Lee Kuan Yew. Melayu tidak mudah diperbodoh, kecuali dalam gelap seperti di dalam terowong itu. Lakukanlah di dalam terang!

Tentang kelakar yang berkait dengan Melayu dan Malaysian ini, saya mendapat satu kelakar lain seperti yng berikut:

There was once a very good barber in NEW YORK, who gave free haircuts to everybody who came into his shop to have their haircuts.

One day a florist went to him for a haircut. After the cut, he wanted to pay the barber, but the barber replied, "It's alright, I cannot accept money from you. I am doing community service."

The Florist was happy and left the shop.

The next morning when the barber went to open his shop, there was a thank you card and a dozen roses waiting at his door.

A policeman went for a haircut and he also wanted to pay the barber after the cut. But the barber replied, "I cannot accept money from you. I am doing community service."

The cop was happy and left the shop.

The next morning when the barber went to open his shop, there was a thank you card and a dozen donuts waiting at his door.

A Malaysian software engineer went for a haircut and he also wanted to pay the barber after the cut.
But the barber replied, "I cannot accept money from you. I am doing community service."

The Malaysian software engineer was very happy and left.

The next morning when the barber went to open his shop, guess what he found there....

Can you guess? Come on, think like a Malaysian....

A dozen Malaysians waiting for free haircuts!

PutraRocker said...

no woman no cry...o_O

JHaZ KiTaRo said...

Salam dari kota Dublin, Ireland. Blog hopping. Sudi2lah kiranya melawat blog hamba. :)

tubelawak said...

nice post.. im following your blog~