Thursday 14 November 2013

PERBINCANGAN TENTANG INTEGRASI RAKYAT

DI DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA, 12 NOVEMBER 2013, Gabungan Pertubuhan Cina Malaysia (HUAZONG), menganjurkan suatu majlis diskusi khas di kalangan sejumlah peserta undangan bagi membincangkan:
i) Anugerah Integrasi Nasional Usman Awang;
ii) Hal-hal lain tentang masalah perpaduan.

Turut serta Tan Sri Kamarul Ariffin, Dr. Syed Husin Ali, Datuk Abang Sallehuddin Abang Shokeran selaku wakil DBP, Tan Sri Pheng Yin Huah ( Pengerusi Huazong),Encik Tan Kai Hee (Pengerusi Jawatankuasa Perpaduan Negara Huazong) juga sebagai penaja Anugerah, Dr. Chua Yee Yan, S/U  Agung Kehormat Huazong, dan beberapa yang lain daripada beberapa NGO, serta pengarang Tionghua. Salah seorang pengarang yang hadir ialah sdr Chan Yong (bekas tahanan ISA di Taiping; agaknya lebih 10 tahun terkurung) yang telah menterjemahkan puisi protes saya  yang tertulis kira-kira 45 tahun dahulu.

Sewaktu saya dipelawa oleh Pengerusi perbincangan, Datuk Abang Sallehuddin, untuk memberikan apa-apa pandangan ( sebenarnya pada mulanya saya tak berhajat mengeluarkan apa-apa fikiran; sekadar hadir untuk menyokong Anugerah yang baik itu) antara lain saya menyatakan tahniah serta sokongan terhadap Anugerah Integrasi Nasional Usman Awang. Memang nama hadiah itu tepat mengingat Allahyarham cukup jujur terhadap perpaduan dan kedamaian, meskipun di dasar hati, emosi dan rasa bahasanya kental Melayu.

Berikutan  sokongan tersebut, saya menyatakan bahawa isu perpaduan di negara ini di kalangan pelbagai keturunan ras dan suku kaum adalah masalah yang sangat kompleks. Ia harus dilihat dan difahamai berdasarkan ilmu pengetahuan dan dengan fikiran yang rasional. Tak boleh lagi diselesaikan dengan cara melihat menurut prasangka mahupun persepsi dangakal dan yang tidak tepat.  Sering masalah ini hanya dilihat berdasarkan golongan rakyat  yang jelas di mata kita: Melayu, China dan India sebagaimana yang terlihat di Kuala Lumpur. KL seolah-olah pusat segala kehidupan dan dunia bangsa. Kita lupa bahawa ramai kelompok lain yang berkepentingan yang  tidak diinsafi benar-benar.

 Bagaimana dengan penduduk pelbagai suku kaum di Sabah dan  Serawak: Iban, Dayak, Murut, Kadazan, Murut, Banjar, Bajau, Bugis, Tausuq dan sebagainya. Apakah kita di Semenanjung sedar kehadiran dan kepentingan mereka?

Justeru itu saya melontarkan cadangan agar diwujudkan sebuah organisasi khas, Institut Perpaduan Rakyat (IPR) atau apa sahajalah namanya untuk membuat kajian ilmiah tentang pelbagai isu serta masalah perhubungan penduduk, struktur sosial, nilai-nilai budaya, sikap mental, kedudukan ekonomi, pendidikan etc. etc. supaya kita (khusunya pemimpin sosial dan politik) diberikan maklumat serta kefahaman yang lebih betul; bukan berdasarkan imaginasi dan pengetahuan yang dangkal. Berdasarkan sekalian keterangan dan fakta barulah negara kita boleh  mencarikan jawapan yang jitu secara jangka panjang. Bukan sekadar mengikut selera politik daripada satu pilihan raya ke pilihan raya yang lain.

Matlamat atau terms of reference institut perpaduan ini bukan sahaja melakukan penyelidikan, tetapi memberi syor untuk membentuk dasar, mencadangkan tindakan-tindakan yang struktural sifatnya kepada pemerintah, dan mendidik rakyat ke arah toleransi dari waktu ke waktu melalui pelbagai cara dan media massa.

 Hanya yang perlu diingat: apapun cadangan mestilah dalam perimeter Perelembagaan Persekutuan yang ada kerana kalau ada yang berkira-kira untuk mengubah perlembagaan Persekutuan itu, bukan sahaja masalah yang ada tak dapat diatasi, malah mengundang masalah yang lebih rumit.

"Selamat Hidup Bersama ; Beradab dan Bersopan. " 

3 comments:

yana said...

SAlam DAto'
Sudah lama tidak menulis diblog,alhamdulillah akhirnya ada juga entry baru.

bahazain said...

Sdr Yana, doakan saya sihat akal dan jasad untuk terus menulis.BZ

BIG BOY BIG KID said...

salam hormat, terima kasih kerana menghadiri sesi perbincangan yang dilangsung di DBP, setinggi-tinggi penghargaan kepada semua yang hadir dan sudi berikan pandangan dan komen.

ikhlas dari Victor Lee (timbalan setiausaha eksekutif) Huazong--yg mengatur/mengajur sesi berkenaan