Monday 2 June 2008

Selangor : Era Baru Kebudayaan?

Apakah Selangor akan memberi senario dan roh baru kesenian dalam waktu terdekat ini? Nampaknya begitulah kalau ditinjau dari segi nama-nama pemidato yang telah ditunjuk untuk berucap pada Malam Karyawan , 7 Jun 2008. Tentulah pemidato undangan malam itu tidak akan bercakap kosong atau retorik muluk-muluk sahaja. Saya percaya mereka akan melontarkan idea yang boleh diamalkan bagi kesuburan kehidupan kebudayaan di negara ini. Selangor mempunyai banyak kemudahan dan berpotensi besar untuk menjadi pusat penciptaan, eksperimen dan inovasi kerana bersentuhan dengan lokasi lalu lalang seniman pelbagai genre dan generasi (bukan sahaja karyawan tempatan, tetapi juga antarabangsa), dan dekat dengan institusi-institusi ilmiah, persuratan , perpustakaan dan budaya.

Untuk menjadi pusat kesenian yang hidup dan dinamik ( penulisan, persembahan, visual, dan mutimedia) negeri ini misti membuka seluas-luas penyertaan bukan sahaja untuk anak-anak Selangor ( spt masa lalu), tetapi turut merumahkan penyertaan dari seniman-seniman lain dari dunia Nusantara. Pusat Kesenian Jakarta yang bertapak di Taman Ismail Marzuki adalah contoh yang paling cemerlang bagaimana pertembungan fikiran dan kreativiti antara daerah mengangkat wajah Jakarta sebagai pelabuhan seni yang kaya dan aneka warna.

Pelbagai program bermakna boleh diwujudkan seperti : 1 Latihan dan bengkel penataran bakat; 2 Pendedahan
penari kepada tokoh koreografi bagi ciptaan persembahan; 3 Hadiah pengiktirafan pengarang/seniman muda bawah usia 40 tahun; 4 Pertukaran seniman Malaysia/Asean; 5 Galeri seni tampak yang canggih dll.

Walau apa pun sekalian gagasan haruslah dipimpin dengan iltizam , passion, dan cita-cita budaya yang tinggi bukan sekadar untuk politik pragmatik kalau Selangor ingin menempah tempat sebagai kota seni istemewa dalam peta budaya di rantau ini.

Sekalian seniman, budayawan, pencipta, pengarca, pengarang, pembikin filem dan pengkritik sedang mencari-cari ruang dan wadah yang segar itu. Apakah kali ini mereka akan menemuinya di Shah Alam?

3 comments:

Unknown said...

Mudah-mudahan menjumpainya.

Sudah menjadi hakikat hidup
Milik kita adalah kehilangan
Oleh itu dalam mencari
Jangan ditanya apakah yang ditemui
Kerana kita selama-lamanya pencari-pencari ...

Sham al-Johori said...

Dato' Baha yang dikasihi,
kebudayaan adalah roh tamadun
tanpa budaya
tamadun akan menjadi rumah
yang tidak bertiang, berlantai
dan beratap.
sementara roh adalah nyawa
kepada sebuah bangsa.
roh dan budaya
adalah pengikat tamadun bangsa

Puan Ainon Mohd. said...

Saya menyokong dan berkongsi idealisme Dato'.