Wednesday 18 February 2009

PPSMI DITOLAK LAGI

Kelmarin 17 Febuari, GMP (Gerakan Membasmi Pengajaran, Pembelajaran Sains dan Matematik) di bawah pengetuaan Dato' Dr Hassan Ahmad, bersama Dr Shahril, Dr Abdullah Hassan, sdr Ainon dan Hasni serta sejumlah yang lain memasuki Parlimen dan mengedarkan memorandum yang menolak PPSMI kepada Ahli-Ahli Parlimen dan juga Menteri. Tidak mungkin usaha ini dilakukan oleh mereka tanpa komitmen, semangat yang tinggi , dan keyakinan yang besar terhadap apa yang mereka perjuangkan. Mereka adalah suatu kumpulan celik huruf yang berilmu dan bukan aktivis politik atau badan pergerakan sosial yang biasa. Perjuangan mereka bukan untuk faedah poket, pangkat, atau nama . Malah berhadapan dengan risiko kerana yang ditentang adalah dasar pihak kerajaan yang mempunyai pelbagai macam pengaruh serta kekuatan untuk menghancurkan mereka. Ini adalah satu kes yang sangat bersejarah dalam peristiwa pendidikan dan politik negara . Apa selanjutnya ?

Pada hari ini ( 18 Febuari). saya mendapat kabar bahawa PKPIM ( Persatuan Pelajar-Pelajar Islam Malaysia) telah pula membuat aduan polis tentang pelanggaran
perlembagaan dan undang-undang (Akta Pendidikan) oleh Kementerian Pelajaran.
Lagi usaha ini mempunyai ertinya yang tersendiri mengingat bahawa yang bertindak adalah para pelajar generasi muda. Jadi sekarang hampir lengkaplah gambaran penentangan PPSMI itu iaitu dari rakyat yang tua hingga kepada yang muda: cendekiawan dan pelajar.

*****

Apakah di samping pelbagai krisis ekonomi, sosial, politik, dan pentadbiran , timbul pula satu lagi masalah , iaitu terbentuknya sekumpulan terpelajar yang tidak bersetuju dengan kerajaan. Peristiwa ini memendam risiko yang boleh menggoncang kestabilan sosial apabila ia bercantum dengan krisis-krisis yang ada . Ahli-ahli Parlimen yang bersidang dan berbincang dengan lantang , perlu berfikir secara mendalam dan bijaksana sebelum membuka mulut mengecam gerakan anti-PPSMI. Mereka tak boleh berfikir dan bercakap sambil lewa atau sesuka hati sahaja. Mereka harus meneliti hujah-hujah yang dikemukakan , dan jangan mudah terpukau dengan formula kejayaan bangsa yang klise bahawa kemajuan negara mesti melalui sains dan matematik bahasa Inggeris. Fikiran yang simplistik begini menafikan hakikat yang sebenarnya bahawa kemajuan dan ilmu sesebuah negara bukan mutlak berlandaskan sains, matematik dan bahasa Inggeris. Ada faktor-faktor lain dan suasana budaya tertentu yang melahirkan kemajuan tamadun.

Apabila berlaku kesenjangan atau jurang yang lebar pada sikap dan pemikiran antara golongan terpelajar dengan golongan pemimpin politik , maka pada adatnya, lambat laun, akan diikuti pertentangan yang tajam di dalam masyarakat. Bagi orang politik matlamatnya adalah kekuasaan; bagi cendekiawan dan pelajar matlamatnya adalah pengisian kebenaran . Kedua-dua kumpulan selalu menjuarakan kepentingan awam. Cuma apa yang diertikan dengan kepentingan awam itu tidaklah sama. Siapa yang boleh mengatakan bahawa tafsiran kepentingan awam oleh orang politik itu salah? Yang boleh mengatakan salah hanya lawan politiknya atau mereka yang berani dan apolitical.

No comments: