Thursday 22 October 2009

FESTIVAL PENULIS SINGAPURA 2009A

Akan berlangsung Singapore Writers Festival 2009 di Arts House ( bekas Bangunan Parliament) anjuran bersama National Arts Council, Arts House dan Singapore Press Holdings (SPH), dan SPH Foundation. Festival kali ke-13 ini akan berjalan 24-1 November; meliputi pelbagai bidang penulisan dan akan disertai oleh tokoh penulis dari pelbagai negera.

Tema festival ialah " UNderCovers" yang barangkali maksudnya menumpukan waktu membaca
apa yang ada di antara kulit -kulit buku. Pengarang dari Jepun, Pakistan, Inggeris, Cina, Hong Kong dan negara-negara lain, tidak ketinggalan Malaysia, akan berhimpun di Arts House (Rumah Seni). Dato Anwar Ridhwan, Sasterawan Negara kita yang baru, kartunis Lat, dan saya juga mendapat undangan dari penganjur.

Singapore Arts Council juga telah mengajak Institut Terjemahan Negara Malaysia menerbitkan bersama antologi puisi Malaysia-Singapura dalam bahasa Melayu dan Inggeris -yang asli tertulis dalam bahasa Inggeris dari penyair Singapura diterjemahkan ke bahasa Melayu, dan yang dalam bahasa Melayu daripada penyair-penyair muda Malaysia di terjemah ke bahasa Inggeris. PENA telah diminta terlibat dalam penerbitan ini dan saudara Shamsuddoin Othman , Timbalan Setiausaha Pena di amanahkan untuk mengumpul puisi Malaysia dan memperkenalkannya.

Nampaknya selama sembilan hari festival padat dengan pembacaan karya, sessi pertemuan penulis, tayangan filem seni, pameran, persembahan seni muzik, dan perbincangan dengan pelajar.

Apakah yang ingin dicapai atau tujuan utama Singapura mengadakan peristiwa penulisan yang besar, dan memakan bukan sedikit belanja kerana semua perjalanan dan penginapan ditanggung
beres. Barangkali Singapura sebagai negara muda ingin membangunkan budayanya bagi turut sama melengkapi kejayaan ekonomi serta kewangannya. Dengan menghimpunkan pelbagai bakat, fikiran, gagasan dan pandangan penyair, novelis, editor, pengkritik, dan cendekiawan
Singapura mahu mendedahkan bakat-bakat negaranya kepada dialog budaya yang berisi pengalaman dan idea supaya Singapura juga tidak boleh hanya dilihat sebagai kota kebendaan, kewangan dan perkhidmatan dagang semata-mata. Ingatlah juga bahawa Singapura percaya kepada keanekawarnaan hidup atau multibudaya yang kolektif sebagai wajah masyarakat negaranya.
Barangkali sudah 20 tahun lebih saya tidak menjejakkan kaki ke pulau itu. Bagaimanakah rupanya pulau itu sekarang? Sejarah persuratan Melayu moden tidak boleh dipisahkan ceritanya daripada Singapura pada zaman kolonial Inggeris, iaitu sejak awal abad ke-20 apabila misalnya majalah Al-Imam (1906), dan novel Faridah Hanom, kedua-duanya ditangani oleh Syed Sheikh al -Hadi, sehinggalah terbitnya akhbar Utusan Melayu (1939), dan tertubuhnya ASAS 50 oleh Ariff Ahmad, Keris Mas , Asraf dll pada 6 Ogos 1950.

Di situlah juga P. Ramlee, Romai Nor, Nordin Ahmad dan bintang-bintang filem lain berhijrah
lalu mengembangkan sejarah seni filem Melayu , dan menghiburkan hati jutaan rakyat. Tetapi apa boleh buat sejarah juga telah mencari jalannya sendiri di luar kehendak kita. Ini semua gara-gara keputusan politik yang di luar daya rakyat biasa untuk menentukannya.

Singapura menjadi negara lain, tetapi kekal sebagai jiran tetangga kita seASEAN; kita boleh berlainan demokrasi dan kepercayaan, tetapi kedua-duanya tak ada pilihan lain daripada melakukan kerjasama mencapai destini wilayah yang saling memanfaatkan serta selamat.

Salam kenagan daripada saya sampai kita berjumpa lagi pada awal November.

2 comments:

ZULKIFLI said...

Salam, Dato'
Semoga mereka memang sekadar hendak menonjolkan bakat-bakat baharu mereka, bukan untuk mempengaruhi kita.

Selamat berfestival. Boleh diguna pakai jeritan "Malaysia Boleh" di sini?

setiakasih said...

Salam..
Pandangan dan luahan yang saya kira pemimpin negara ini tidak mahu baca.
Saya merasa keperitannya.
Ahli pemegang amanah negara yang mentadbir dan mengurus negara kita kini gila kuasa dan bercakap bagai dewa-dewa tak jejak bumi.
Golongan marhaen yang teraniaya, mereka pandang sebelah mata.