Friday 18 April 2008

WAKTU MENJADI HAKIM

Kebetulan tadi malam saya menonton berita TV Bernama yang menyelitkan siaran langsung dari Marriot--acara makan malam Majlis Peguam yang diiringi tiga ucapan; memuat bahasa yang cantik, kiasan, metafora, makna yang mendalam, dan komitmen Perdana Menteri terhadap masa depan pentadbiran keadilan yang telus, bebas dan saksama. Sekali gus ucapan-ucapan itu menyesali kepimpinan eksekutif dan pemerintahan 20 tahun lalu yang ditafsirkan sebagai melakukan tekanan dan pengaruh terhadap sistem kehakiman sehingga tersingkirnya
para hakim yang arif daripada kerusi-kerusi yang sepatutnya menentukan benar atau salah bagi sebarang pertikaian yang dibicarakan. Maknanya selama 20 tahun bangsa kita menjalani kehidupan bernegara yang dicurigai ketelusan dan keadilan hukuman yang diputuskan di kamar-kamar pengadilan . Kalau kamar-kamar yang mulia itu dicurigai apatah lagi ruang-ruang pentadbiran atau birokrasi yang menguruskan kehidupan hidup sehari-hari yang hanya mampu menjadi bersih sekiranya berlandaskan akhlak dan hati nurani moral , yakni undang-undang yang tidak bertulis.

Yang baik dan menariknya pada malam 17 April 2008 di Marriot itu ialah apabila para hakim yang dihakimi bersalah 20 tahun lalu, persisnya pada 1988, secara terus terang dianggap telah diiniaya oleh pucuk pimpinan pemerintahan negara , maka pada hari ini yang menjadi mangsa dihadiahi dengan pengakuan kesal PM baru dan pampasan sebagai tanda kesalahan tindakan pimpinan negara, dan penawar bagi sekalian kesulitan moral, maruah, perasaan dan
kehidupan mereka. Dalam sekelip mata mereka memperolehi kemenangan moral setelah teraniaya sepanjang 20 tahun.

Waktu rupanya mengandungi hikmat dan penawar. Mereka yang dihukum dibebaskan oleh waktu dengan kemuliaan; dan mereka yang menghukum dilibas oleh waktu dengan kehinaan. Trial, Tribulation dan Triumph adalah triple twins; kembar tiga yang menjadi saudara nasib kehidupan manusia. Sering kita semua lupa kepadanya walaupun tidak terlepas daripada bersaudara nasib dengannya.

Sebuah pepatah Inggeris abad ke -18 berkata: Berlaku adillah sebelum bermurah hati; kata Sophocles ( penulis drama tragedi Yunani ): ada tahap teretentu kalau melampauinya keadilan pun menjadi tidak adil; dan kata orang yang beriman : adil itu adalah istilah yang sumber akarnya iman. Tentulah mereka yang berilmu dan pakar tentang undang-undang lebih mengetahui.

Aduh! gema dan gaung PRU 12 menjungkir balikkan banyak kisah untuk kita merenung ke luar sana, dan berfikir ke dalam diri. Apakah lagi yang sedang menunggu esok? Inilah nikmat yang ada pada manusia yang tak dapat dinikmati oleh haiwan: merenung dan berfikir.

No comments: