Wednesday 27 January 2010

UMAT ISLAM: DIDUGA dan DIBIJAKSANAKAN

USAHAWAN RAKYAT: WARUNG BERGERAK DI BAWAH POHON

Warung kereta bergerak menjual rojak di atas adalah milik mamak India beragama Islam. Pada waktu makan tengah hari ramai pelanggan datang memesan rojak dan cendul. Jawabnya pasti untung. Ini adalah contoh bagaimana orang Islam yang datang ke Malaysia berikhtiar, bekerja gigih, berhemat hidup, dan berani meneroka pintu rezeki yang sangat luas terbuka. Mereka belum tentu berkelulusan tinggi, hebat berbahasa Inggeris, Mandarin atau bahasa Melayu, tetapi hebat berfikir, mengeraskan sikap mental, dan bekerja rajin di bawah pukulan cuaca tropika untuk hidup.

Lebih daripada itu mereka bebas daripada kehinaan meminta-minta, mengampu, memburu rasuah, dan melakukan jenayah. Tegasnya mereka hidup dengan mencari rezeki halal, dan atas kebebasan hati nurani ( freedom of conscience) walaupun pada zahirnya nampak tak ada status, tak bercitra mewah dan berdarjat, hanya penjual rojak di bawah pokok.

Apakah pengajaran atau iktibar? Masyarakat Islam misti tekun berusaha, mencari ilmu dan mempelajari seni hidup yang bebas, terutama dalam lapangan perniagaan, supaya kuat kedudukan ekonominya
dan mampu mempertahankan agama dan maruah kehidupannya sebagai umat Islam. Berjihad dan berjihad. Mereka misti nampak gigih, berdikari , dan berani menghadapi apa jua keadaan, apa jua cabaran -- baik tentang mencari rezeki ataupun tentang melawan musuh.

Pada malam Rabu, 27 Januari , tersiar berita dua masjid dicemari dengan sengaja, secara terancang oleh pengkhianat Islam tertentu, dengan menghantar kepala babi hutan di kawasan rumah ibadat tempat umat Islam solat menyembah Allah. Biasanya babi hutan ini diburu, diperangkap atau ditembak baru di bawa keluar hutan. Ini bukan babi peliharaan yang jinak, malah boleh menyerang dengan ganas. Bulunya tidak putih, tetapi gelap dan kasar; menyeluduk tanah dengan muncungnya untuk memakan cacing. Hodoh, kotor , najis dan baik diternak atau liar, babi adalah babi, haram dan menjijikkan.

Tentulah reaksi spontan orang Islam adalah marah, berang, dendam dan tergerak untuk menyerang balas. Tetapi apa sebabnya dan siapa mereka itu? Mungkin hasutan dari luar negara, mungkin perbuatan pengikut Kristian, atau pengikut agama Hindu atau Buddha, atau mungkin orang Islam sendiri yang mempunyai niat tertentu. Jadi tidak bijak bagi masyarakat Islam bertindak gopoh dan mengikut kata hati yang sedang terbakar sekarang. Bersabar ! dan berfikir cerdik dan bijak.

Barangkali Allah sedang menunjukkan kepada kita bahawa kita telah lalai atau menjalani kehidupan leka yang banyak melupakan nikmat dan suruhan-Nya sehingga sampai orang lain berani menghina bangunan ibadat dan masyarakat Islam. Syiar dan kegagahan citra Islam di Malaysia ( yang majoriti pendukungnya Melayu ) tidak dihormati dan tidak mengagumkan masyarakat bukan Islam. Mereka tidak berasa segan silu , tidak menaruh hormat; dan tidak gentar terhadap risiko balasan daripada perbuatan biadab dan pengecut. Syukur masih ramai umat Islam sihat akal dan emosinya bagi menghindarkan rusuhan agama dan sosial.

Walau apapun dengan sekalian petunjuk yang timbul akhir-akhir ini, Umat Islam misti bangkit segera memperjuangkan haknya dalam pentadbiran negara, ekonomi, sosial, budaya dan politik.
Pemimpin politik Islam dalam kerajaan, pemimpin politik Islam parti pembangkang, pemimpin-pemimpin NGO Islam, misti bercakap dan bertindak mewujudkan sistem kehidupan kebangsaan yang berdasarkan konsep, nilai-nilai, dan akhlak Islam . Jangan menjadi apologetik dan malu-malu menyuarakan kepentingan prinsip-prinsip Islam dalam institusi kebangsaan kerana nilai-nilai dan akhlak Islam inilah yang akan memelihara keadilan bagi semua rakyat.

Kestabilan dan kesejahteraan masyarakat Melayu-Islam akan menjamin kesejahteraan dan kesaksamaan sosial negara ini. Unsur Melayu dan unsur Islam tidak boleh tidak harus menjadi asas masa depan bangsa, menjadi jati diri dan pembangunan tamadun dengan diperkaya oleh unsur-unsur budaya Cina, India dan modern yang tidak bertentangan. Melayu-Islam bukan Melayu-Arab. Melayu-Islam telah berakar dan berkembang melalui pengalaman jalur sejarahnya yang khas di kulit bumi Nusantara ini. Allah telah menjadikan Melayu itu berkulit sawo matang dan tentu ada peranannya di dunia sebelah sini, dan jalur sejarah serta budayanya berbeza dengan bangsa Arab di tanah Arab sumber wujudnya pandangan dunia, nilai-nilai dan akhlak Islam yang universal.

Pemimpin dan individu Islam, terutama masyarakat Melayu, misti berubah dan bertindak segera dengan suara dan kegigihan perjuangannya seperti pada zaman menentang penjajahan Inggeris sebelum merdeka. Elit dan kelas menengah Melayu yang sedang hidup dalam kemewahannya jangan lupa daratan. Kerana mereka Melayulah maka ramai yang diberi keistemewaan melalui biasiswa, kuota, kenaikan pangkat, dan kini waktunya membalas jasa itu dengan merangsang daya hidup dan keberanian baru di kalangan manusia sebangsa dan segamanya. Janganlah kita menjadi seperti kacang lupakan kulit, lebih-lebih lagi menjadi seperti pagar makan padi, semata-mata kerana hendak melonjakkan kepentingan diri sendiri atau memenangkan kekuasaan kelompok politik masing-masing sehingga rela mengkhianati kepentingan besar umat .

Sudah sampai saatnya orang Islam melakukan analisis dan kritik diri, dan tidak melampiaskan kesalahan kepada orang lain yang sudah pintar merebut apa jua peluang yang terbuka akibat kelemahan, kelekaan atau keseronokan hidup pada hari ini. Jihad yang awal ialah memerangi pemikiran ,sikap , pandangan hidup dan stail kehidupan bangsa kita sendiri.

Hanya Allah sahaja yang lebih mengetahui.

1 comment:

Naim said...

Ya, Sheikh Muhammad Qutub (adik almarhum Syed Qutub)ada menulis buku "Hal Nahnu Muslimin" (Adakah kita Islam?).. buku ini wajar dibaca dan direnung oleh setiap muslim...


@naimisa